Denne redegjørelsen fremlegges i tråd med krav angitt i Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven), §§ 4 og 5.
Om LHL
LHL er en landsomfattende og medlemsbasert interesseorganisasjon for mennesker med hjerte-, kar og lungesykdom, hjerneslag, afasi, allergi og deres pårørende. Foreningen er partipolitisk uavhengig og livssynsnøytral og oppfordrer til mangfold. LHL er til stede over hele landet, med lokallag, interessegrupper og nettverk. Medlemmene i lokallagene omfatter alle diagnosegrupper i organisasjonen.
Interesseorganisasjonens virksomhet er organisert med et sekretariat som holder til på Gardermoen / Jessheim. Lokallagene er grunnstammen i organisasjonen. Fylkesstyret velges av lokallagene i fylket, mens det er Sentralstyret som står for den daglige styringen av organisasjonen.
Landsmøtet gjennomføres årlig og er organisasjonens høyeste myndighet.
LHL driver utstrakt interessepolitisk og medlemsorientert arbeid. Arbeidet finansieres dels gjennom medlemskontingenter, tilskudd og støtteordninger. I tillegg drives det innsamlingsarbeid samt lotterivirksomhet. Virksomheten driver ikke produksjon, men har en egen avdeling som driver salg og oppfølgingsservice på hjertestartere – LHL Førstehjelp. Av samme årsak har organisasjonen i liten grad produksjonskjeder. De deler av virksomheten som har leverandørkjeder er følgende:
- LHL Førstehjelp
- LHLs innsamlingsvirksomhet (aksjoner og LHL-Lotteriet)
Ved at LHL er en åpen medlemsorganisasjon ønsker organisasjonen at publikum skal kunne varsle eller be om informasjon om hvordan LHL arbeider med sine aktsomhetsvurderinger og spørsmål om menneskerettigheter. I forbindelse med offentliggjøringen av denne redegjørelsen har LHL etablert epostadressen hvor publikum vil kunne rette sine henvendelser på dette området.
Om LHLs rutiner og retningslinjer for samhandling med samarbeidspartnere og innkjøp fra leverandører
LHL har etiske retningslinjer for hvordan organisasjonen og dens ansatte skal opptre i ulike situasjoner. De generelle etiske retningslinjene fungerer som en overbygning hvor det er utarbeidet underliggende retningslinjer på flere områder, herunder innkjøp. Denne retningslinjen angir rutiner for innkjøpsprosesser samt krav til leverandørenes etterlevelse av generelle menneskerettigheter og lønnsvilkår. LHL etterstreber å benytte egen standardkontrakt som stiller krav om at leverandører bekrefter etterlevelse av menneskerettigheter og anstendige lønnsvilkår.
Det er innført en innkjøpspolicy som blant angir retningslinjer for aktsomhet eksisterende og nye leverandører og forretningspartnere. Formålet med denne policyen er å angi en sjekkliste for leverandører når det angår menneskerettigheter, habilitet osv.
Om LHLs aktsomhetsvurdering og avdekket risiko for negative konsekvenser som aktsomhetsvurderingen har avdekket
Som en del av aktsomhetsvurderingen har LHL gjennomgått alle sine avtaler med forretningspartnere og leverandører. Disse er kategorisert og inndelt i grupper basert på hvilken tilknytning de har til LHLs ulike aktiviteter og etter hvilken bransje disse representerer. Gitt LHLs virksomhet er det relativt få partnere som kan kategoriseres som leverandører i forhold til Åpenhetsloven. De fleste avtaler LHL har, er å betegne som forretningspartnere som understøtter LHLs ideelle virksomhet.
Når det gjelder LHLs egen virksomhet, foregår det i liten grad egen produksjon. Organisasjonen har få ansatte og er omfattet av tariffavtale. LHL følger alminnelige regler for så vel arbeidstid, som arbeidsvilkår. Det er også etablert en varslingsordning for ansatte. Det er ikke avdekket faktiske negative konsekvenser knyttet til brudd på menneskerettigheter og brudd på anstendige arbeidsvilkår.
LHL har avdekket at det foreligger størst risiko for brudd på menneskerettigheter i den delen av virksomheten som omfatter innsamlingsaktivitet samt LHL Førstehjelp.
LHL har ikke grunnlag for å anta at det foreligger brudd på menneskerettigheter hos leverandører som er knyttet til innsamlingsaktivitet. Men det skjer på dette området leveranser av produkter og tjenester som har sin produksjon i ulike land og verdensdeler, herunder Europa, Asia og USA. LHL har derfor gjort mer grundige undersøkelser av leverandører av produkter og tjenester på dette området. Undersøkelsene har primært dreid seg om innhenting av informasjon fra åpne kilder samt direkte dialog med leverandørene.
For LHL Førstehjelp foregår også innkjøp fra leverandører hvor produktene har sin opprinnelse i hovedsakelig USA og EU-området. Det er også her gjort grundige undersøkelser av leverandørleddet. Undersøkelsene er dels gjort gjennom søk i offentlig tilgjengelig informasjon og dels gjennom forespørsler til de enkelte leverandørene. Kontraktene som omhandler import av hjertestartere, er inngått med større aktører i EU-området og USA. Kontraktene inneholder gjensidige forpliktelser knyttet til menneskerettigheter samt sporbarhet i leverandørkjeden.
Produktene som inngår i innsamlingsaktiviteten har en slik karakter at det ved avvik fra god praksis i forhold til miljø og menneskerettigheter, vil kunne ha konsekvenser for både enkeltmennesker og lokalsamfunn i form av forurensing, svekkede levevilkår og fattigdom lokalt i produksjonslandene. LHL vurderer å være direkte knyttet til denne risikoen og søker å påvirke dette positivt gjennom dialog med våre leverandører. Produktene som inngår i denne aktiviteten, har stort innslag av bruk av plast, og LHL vil følge opp undersøkelser av dette mot leverandørene.
For forretningspartnere er det gjort en tilsvarende aktsomhetsvurdering av de enkelte selskaper. I gruppen forretningspartnere inngår blant annet aktører innenfor IKT-utstyr og -tjenester, gårdeier, og aktører som leverer kontorrekvisita. LHL vurderer at det er liten risiko knyttet til disse forretningspartnerne.
Det er ved slike gjennomganger ikke avdekket forhold hos eksisterende leverandører som tilsier at det skal iverksettes tiltak mot noen leverandører eller forretningspartnere. LHL arbeider likevel løpende med oppfølging av leverandører og forretningspartnere, og har blant annet månedlige gjennomganger av lister hvor man identifiserer nye leverandører / samarbeidspartnere og vurderer disse.
Iverksatte tiltak
Det er som følge av ovenstående ikke iverksatt konkrete tiltak for å forhindre menneskerettighetsbrudd hos enkeltleverandører eller partnere. LHL gjør likevel løpende aktsomhetsvurderinger av nye leverandører og partnere. LHL vil i det fremtidige arbeidet etterstrebe å sørge for at de kontrakter som LHL har med leverandører og forretningspartnere i størst mulig grad sørger for at spørsmålet om menneskerettigheter er omhandlet.